FAQ

Op deze pagina kan je antwoord vinden op de meest gestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Voor je gaat rijden altijd eerst de bandenspanning controleren. De banden na circa 6 jaar vervangen in verband met het uitdrogen van het rubber. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die niet uitkeren bij schade als de banden ouder zijn dan 6 jaar. Als je beladen op vakantie gaat kan je het beste de maximale spanning aanhouden.

Bandenmaat Minimaal Maximaal
20.5 x 8.0 – 10 2.5 2.8
16.5 x 6.5 – 8 2.5 3.0
145 – 10 en 500 – 10 2.5 3.0
135/145/155/165 – 13 2.5 3.0
195 x 50 -13 3.5 6.0
165/175 – 13 rf./6ply 2.7 3.5
185 x 60 – 14 2.5 3.0

Je hebt een vouwwagen aangeschaft bij de Vouwwagenspecialist. Hierop zit standaard twee jaar garantie (volgens BOVAG voorwaarden). Bij een nieuwe vouwwagen kan je jouw garantie elk jaar verlengen. Het verlengen kan maximaal vier keer zodat je dus (inclusief de fabrieksgarantie) zes jaar garantie heeft. Dit verlengen doe je door de vouwwagen eens per jaar bij ons servicecenter aan te bieden voor een service inspectiebeurt (inclusief verlenging garantie controle). Bij het uitvoeren van deze beurt wordt de vouwwagen op ongeveer 40 punten gecontroleerd. Niet onder de garantie vallen onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, denk hierbij aan banden, ritsen etc. Ook de kosten voor het eventueel opsturen van onderdelen vallen buiten de garantie. De factuur is tevens het garantiebewijs. Maak hiervan een kopie en bewaar het origineel op een veilige plaats. Tip: neem de kopie mee op vakantie zodat je, indien nodig, aan kunt tonen dat je de eigenaar bent van de vouwwagen. De garantie komt te vervallen bij verkeerd gebruik en/of achterstallig onderhoud. De garantie is niet overdraagbaar.

Na de eerste 50 km raden wij je aan om de wielbouten te controleren of deze niet los lopen. Het is niet de bedoeling dat je de wielbouten vaster zet, maar controleer alleen of ze niet los lopen.

Handrem van de wagen vastzetten, losbreekkabel en verlichtingskabel losmaken, hierna het neuswiel laten zakken. De koppeling ontgrendelen en met het neuswiel de wagen omhoog draaien totdat deze vrij komt van de trekhaak.

Vouwwagens moeten een kogeldruk hebben tussen de 40 en 60 kg. Voor jouw eigen veiligheid en die van anderen mag het niet teveel moeite zijn om de wagen goed te beladen. Een slecht verdeelde lading zal de wagen instabiel maken achter de auto met alle gevolgen van dien.

De uitdraaisteunen van een vouwwagen zijn bedoeld als steunpunt. Draai de wagen dus niet geheel uit de vering maar laat de wagen op zijn as rusten. Een aparte krik en wielmoersleutel meenemen is aan te bevelen.

Laat de vouwwagen aan de auto zitten en gebruik een aparte krik onder de as van de vouwwagen.

Voor een optimale bescherming is het raadzaam om jouw vouwwagen regelmatig (net als jouw auto) in een goede kwaliteit was te zetten. De zogenaamde polyester/ABS wagens zijn vrijwel onderhoudsvrije kunststof soorten. Wassen met een goede autoshampoo en veel water. Nooit schuurmiddelen gebruiken.

Alle caravans en vouwwagens moeten, ongeacht hun leeftijd en gewicht, een mistachterlicht hebben welke vanuit de auto te bedienen is. Deze mag alleen branden als het zicht minder dan 50 meter is. Caravans boven de 750 kg (toegestane massa) die voor 31 december 1997 in gebruik zijn genomen hoeven géén mistlamp te hebben.

  • Plaats de tent niet onder bomen omdat sommige bomen hars af scheiden. Dit kan het tentdoek aantasten. Mocht het niet anders kunnen leg dan een afdekzeil op het dak van de vouwwagen.
  • Gastoestellen e.d. niet te dicht bij de tentwand of gordijnen plaatsen, een droge tent is zeer brandbaar.
  • Plaats geen stoelen e.d. tegen de wand. Door het schuren kunnen gemakkelijk lekkages en scheuren in het doek ontstaan.
  • Verwijder de scheerlijnen en elastieken van jouw tent als je deze opbergt. De scheerlijnen zijn vaak van een synthetisch materiaal wat bij lang ingepakt zitten een chemische reactie op het tentdoek en ramen kan geven. Hierdoor kunnen lekkages en verkleuringen van tentdoek en ramen ontstaan.
  • Het vuil vanuit de binnenkant afkloppen of een zachte borstel gebruiken.
  • Een nieuwe tent is nooit afgespannen geweest. Vooral katoendoek moet zich de eerste keer nog ‘zetten’. Er is dus een mogelijkheid dat tijdens de eerste regenbui water naar binnen komt, hierna zal de tent waterdicht zijn.
  • Vouw jouw vouwwagen zoveel mogelijk droog in. Laat hem in geen geval langer dan een dag nat ingepakt zitten. De kans bestaat dan namelijk dat er dan schimmel op gaat treden. Een nat ingepakte tent zal gaan krimpen. Ga je een tent die gekrompen is weer opzetten dan moet je beslist niet proberen om door grote spanningen en harde rukken de tent weer op te rekken. Geef de tent de tijd om zijn normale vorm weer terug te vinden en span de tent normaal uit.
  • De tentramen zijn van een hoogwaardig ultraviolet bestendige speciale folie. De huidige techniek is nog niet in staat een volkomen UV-bestendig transparant te leveren. Je kan de levensduur en helderheid van dit transparant vergroten door het alleen met schoon, koud water van tijd tot tijd af te wassen.
  • Nooit zeep of andere chemische middelen op ramen of tentdoek gebruiken, dan gaat de waterdichtheid verloren. 

Draai de gaskraan en de regelknop open. Druk de regelknop in zodat de thermische beveiliging wordt gesloten. Steek de gasbrander aan en houd de regelknop ca. 5 seconden ingedrukt (de vlam verwarmt het thermokoppel en geeft de gastoevoer vrij). Laat de knop nu los. De thermische beveiliging zorgt ervoor dat wanneer de vlam uitwaait, het thermokoppel afkoelt en automatisch het gas van de brander sluit. Bij het uitschakelen draai je de knop linksom, na enige tijd is er een kleine tik hoorbaar, op dat moment is het thermokoppel afgekoeld en valt het gasventiel dicht. Sluit de afdekplaat pas als de apparaten zijn afgekoeld en gebruik het kooktoestel niet als verwarming.

Is jouw toestel uitgeschakeld, maar ruik je toch gas? Ga dan nooit met een aansteker of lucifer op zoek naar de lekkage maar met zeepwater. Mocht er een lekkage zijn ontstaat er op die plek een zeepbel.

Waaarschuwing: ondanks de nauwgezette vervaardiging en controle van de gehele gasinstallatie voor aflevering kunnen na langere reizen als gevolg van trillingen onderdelen losraken zodat geringe gaslekkages kunnen optreden.